Analýza festivalové scény v Brně: hlavní zjištění a doporučení pro další rozvoj
Co všechno nám o Brně mohou vypovědět jeho festivaly? Jakožto výrazný projev kulturní identity města, nástroj pro rozvoj kreativity, komunitního života i turistického ruchu se pro nás brněnské festivaly projevily jako téma hodné analýzy. Co odhalí podrobný pohled na vývoj festivalů v letech 2019 až 2024? A jak nám může pomoct při aktualizaci Strategie kultury a kreativních odvětví? To vše se dozvíte níže.
Analýza se zaměřuje na festivaly s návštěvností nad 500 osob a nabízí vhled do jejich návštěvnosti, financování, žánrové skladby a sezónního rozložení. V období 2019–2024 se v Brně uskutečnilo 507 festivalových akcí v rámci 106 unikátních festivalů. Navzdory poklesu v letech pandemie (2020–2021) počet festivalů dlouhodobě roste – v roce 2024 jich bylo již 97. Jejich nabídka je výrazně diverzifikovaná, přičemž dominují hudební festivaly, které tvoří 36 % všech akcí, a potvrzují tak pozici Brna jako člena sítě kreativních měst hudby UNESCO. Dále jsou nejčastěji zastoupeny festivaly multižánrové (18 %) a divadelní či cirkusové (10 %), ale prostor si nacházejí i moderní formáty jako gaming nebo design.
Celková návštěvnost po pandemii výrazně vzrostla – ze zhruba 1 milionu v roce 2019 na 2,5 milionu osob ročně v posledních třech letech. Největší podíl na tomto trendu mají především multižánrové festivaly. Převládající popularita multižánrových festivalů také naznačuje, že lidé upřednostňují různorodost a pestrou nabídku programů, a proto má tento formát festivalů schopnost oslovit různé cílové skupiny.
Festivaly se nejčastěji konají v letních měsících – nejvíce v červnu, ale nejfrekventovanější období trvá přes léto až do října. Důvodem je nejen příznivé počasí, ale i větší míra volného času návštěvníků. Naopak v zimě je festivalů méně, a to nejen vlivem počasí, ale i kvůli systému veřejného financování – dotace se schvalují až v průběhu prvního kvartálu, což oddaluje jejich realizaci.
Celkový rozpočet všech analyzovaných festivalů ve sledovaném období přesáhl 1,35 miliardy Kč. Statutární město Brno se dlouhodobě řadí mezi klíčové podporovatele – v letech 2021–2022 pokrývalo až 23 % nákladů, zejména v reakci na pandemickou krizi. Vedle města přispívají na realizaci místních festivalů i Ministerstvo kultury, Jihomoravský kraj, případně EU a mezinárodní fondy.
Závěrem pak tedy zbývá konstatovat, že brněnská festivalová scéna má značný potenciál k dalšímu růstu a rozvoji. Klíčem k jejímu úspěchu bude nejen pokračující podpora města a dalších organizací, ale také schopnost pořadatelů diverzifikovat finanční zdroje, flexibilně reagovat na nové výzvy a přizpůsobit se proměňujícím se potřebám publika.
Výsledky výzkumu najdete i na městském datovém portálu data.brno.cz, kde si je můžete pohodlně stáhnout.
Výzkum pro Odbor kultury MMB provedla Mgr. Blanka Marková, Ph.D. při příležitosti aktualizace Strategie kultury a kreativních odvětví. Výzkum probíhal od srpna 2024 do března 2025 a navázal na předchozí odborem zpracovávanou Analýzu brněnských kulturních festivalů z let 2017–2019.