Koho potkáte na Konferenci o kulturním negrantovém fundraisingu? Projděte si medailonky hostů a hostek a zkraťte si čekání!
Konference o kulturním negrantovém fundraisingu se nezadržitelně blíží a my i spolupořadatelé Centrum experimentálního divadla a ARTIKULA – platforma pro kulturní negrantový fundraising –se na ni samozřejmě těšíme. Pokud jste pozorně četli program, jistě víte, koho můžete na konferenci čekat. A protože přípravy vrcholí, nastal ten pravý čas, přiblížit vám hostky a hosty prostřednictvím jejich medailonků.
První blok
V prvním bloku věnovaném principům a trendům kulturního negrantového fundraisingu budete mít možnost poslechnout si příspěvky Jiřího Bárty, Davida Dixona, Markéty Kunešové, Martina Hudečka, Martiny Lonekové a Wandy Toaderové.
Jiří Bárta
je konzultantem fundraisingu a zaměřuje se na práci s velkými dárci, na tzv. major donor fundraising.
Jiří je jedním ze zakladatelů Nadace Via, jež v Česku již od roku 1997 „otevírá cesty k umění žít spolu a umění darovat“. Do roku 2019 zde pracoval na pozici výkonného ředitele.
Vystudoval systémové inženýrství na Stavební fakultě ČVUT a také řízení neziskových organizací na Carnegie Mellon University v Pittsburghu. Byl to jeho pobyt v USA, který mu názorně ukázal, jak velkou silou ve společnosti může být filantropie.
Rozvoji filantropie se věnoval během svého působení v Nadaci Via a dnes mu napomáhá jako člen správní rady Nadačního fondu Via Clarita. Je také členem dozorčí rady Nadace Experientia, která podporuje mladé vědce a vědkyně z oboru organické, bioorganické a medicinální chemie.
Svůj čas věnuje také Nadačnímu fondu WebDialog, jenž pořádá pravidelné diskusní večery lidí, kteří si kladou hlubší otázky o povaze skutečnosti a kteří rozumí tomu, že život v „předmětném“ světě je neustále ovlivňován tím, co nemůžeme ani vidět, ani změřit, ani zvážit.
David Dixon
je konzultantem fundraisingu a obchodních strategií, který se v mezinárodním prostředí věnuje kulturním, vzdělávacím i neziskovým organizacím a organizacím zaměřujícím se na kulturní dědictví. Obvykle spolupracuje s představenstvy, řediteli a vedoucími oddělení. Je ředitelem společnosti TrueMotion, která poskytuje poradenství v oblasti fundraisingu finančních prostředků a psaní žádostí o financování z EU pro organizace po celé Evropě.
Davidovi osobní klienti byli spjatí s řadou mezinárodně známých organizací, jako jsou Stedelijk Museum v Amsterdamu, Teatro de La Abadía v Madridu, Mezinárodní filmový festival v Rotterdamu, Teylers Museum v Haarlemu, South Bank Centre v Londýně, Carintischer Sommer v Rakousku, Rundfunkchor Berlin, Royal Concertgebouw Orchestra v Amsterdamu, Národní knihovna Nizozemska a Boijmans van Beuningen Museum v Rotterdamu a mnoho dalších.
David byl jedním z prvních odborníků na kulturní fundraising ve Spojeném království. Na této konferenci vysvětlí, jak začalo získávání finančních prostředků pro kulturu v UK, zdůrazní klíčové body získávání financí pro kulturní organizace a vyvrátí několik mýtů.
Markéta Kunešová
pracuje v Nadačním fondu DOBROBOT a současně s kolegy z Antonin Vrba kolektivu, z. ú., provozuje výtvarnou dílnu ve Kbelích. 12 let působila v Nadaci Via a předtím se věnovala vzdělávání v neziskovém sektoru v o. s. Agnes a v Českém centru fundraisingu. Vystudovala obecnou antropologii na UK FHS.
Její příspěvek odhalí aspekty motivace místních dárců a klíčové podmínky úspěšného oslovování komunit pro kulturní projekty. Vedle očekávaných důvodů, jako je podpora místní identity, autorka zdůrazní dva hlavní aspekty úspěšné fundraisingové strategie a skryté výhody, které kulturní organizace mohou využít k tomu, aby jejich výzva našla v srdcích komunity odezvu.
Martin Hudeček
je investor, kouč a mentor zaměřující se na nástupnictví v rodinných firmách, podporu startupů a kreativních projektů. Na Katedře produkce DAMU se věnuje tématům leadershipu, podnikatelství a fundraisingu. Je členem správní rady organizace Glopolis.
Jeho příspěvek nabídne praktický pohled na motivace velkých donorů a firem k podpoře kulturních projektů. Ukáže, jak vyprávět autentické příběhy, budovat strategii a vztahy založené na důvěře, aby se fundraising stal oboustranně smysluplnou spoluprací.
Martina Loneková a Wanda Toaderová
se specializují na kulturní negrantový fundraising. Vystudovaly divadelní manažerství na JAMU a kulturologii na FF UK, jejich praxe zahrnuje projekty hudební, divadelní, audiovizuální a výtvarné na straně jedné a práci pro nadnárodní korporace, malé firmy, média a marketingové agentury na straně druhé.
Právě jejich zkušenosti z obou oblastí je společně s celoživotní láskou ke kultuře dovedly k troufalému rozhodnutí opustit teplá zaměstnanecká místa a naplno se věnovat tématu, které je v ČR v plenkách. V roce 2021 založily agenturu Targeta, která propojuje business s kulturou, a v roce letošním iniciovaly vznik Artikuly – platformy pro kulturní negrantový fundraising.
Svůj příspěvek v krátké anotaci představují takto: Je logo na plakátu pravěk? Sponzoring jako partnerství, které přináší užitek všem stranám. Je možné vytvořit se sponzory přátelský a dlouhodobý vztah? Může sponzor ze vztahu s kulturou získat víc než jen logo „všudekdetojde“? A může mu v tom kultura pomoci? Na konkrétních příkladech z ČR a zahraničí ukážou, jak využívat kreativního potenciálu kultury, aby byl sponzoring plnohodnotným a oboustranně prospěšným vztahem.
Druhý blok
V druhém bloku dne se hosté a hostky zaměří na spolupráci se soukromým a firemním sektorem. Zástupci z řad firem, filantropů a firemních nadací přinesou účastníkům vhled do výběru, rozhodování a motivací ke spolupráci s kulturou. V bloku promluví Jan Školník, Lukáš Trnka a Kristýna Červinková.
Jan Školník
je podnikatel, filantrop a aktivní hybatel, jehož aktivity proměňují tvář Broumovska a přispívají k rozvoji Česka. Spolu s manželkou založil neziskovou Agenturu pro rozvoj Broumovska, která přispívá ke kulturnímu a komunitnímu oživení, přitahuje pozornost dalších aktivních lidí a vede k rozvoji tohoto neprávem pozapomínaného kouta naší země. Zároveň je aktivní v mnoha iniciativách směřujících ke zlepšování systémového prostředí v Česku. Jako ambasador 2. ekonomické transformace se věnuje tématu regionálního rozvoje a fungování státu.
Lukáš Trnka
je zkušený marketér s více než dvacetiletou praxí v oblasti komerční komunikace a strategického marketingu. Je absolventem oboru Elektronická kultura a sémiotika na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy. Jeho oborovou specializací je finanční sektor a oblast kapitálových trhů. Posledních sedm let působil jako marketingový ředitel ve společnosti BH Securities, předním českém obchodníkovi s cennými papíry a zakládajícím členovi Burzy cenných papírů Praha.
Kristýna Červinková
se narodila v Mladé Boleslavi, vyrůstala tak v prostředí, kde automobilka hraje klíčovou roli. Po ukončení střední školy se rozhodla pro studium na vysoké škole v Liberci a Praze. Během studií získala cenné zkušenosti prostřednictvím různých stáží, pozice produkční při tvorbě hudebních videoklipů a organizací dobrovolnických aktivit. Po dokončení vysokoškolského studia se rozhodla dále prohloubit své dovednosti a znalosti a podílet se na rozvoji regionu, ze kterého pochází. V Nadačním fondu Škoda Auto má na starosti PR a marketing a koordinuje kulturní projekty, které mají za cíl obohatit komunitu a posílit sounáležitost místních s regionem. Ve volném čase ráda cestuje, objevuje nové kultury a věnuje se dobrovolnictví, což ji dále inspiruje i v její profesní kariéře.
Svůj příspěvek na téma Podpora regionální kultury věnuje těmto otázkám. Jak firemní nadační fond největší české automobilky přistupuje k podpoře kulturního dění? Jaké principy se mu osvědčily na regionální úrovni a jak o podpoře v regionech, kde má Škoda Auto své výrobní závody, přemýšlí? Dozvíte se, jak nadační fond pomáhá budovat zázemí pro kulturní organizace a jakým způsobem se snaží reflektovat potřeby a zájmy místních komunit. Podíváte se na konkrétní ukázku kulturních projektů, které přispívají k dlouhodobému rozvoji a udržitelnosti regionů.
Třetí blok
Závěrečný blok konferenci uzavře tématem crowdfundingu a osobních zkušeností s fundraisingem v panelové diskusi. S příspěvkem věnovaným crowdfundingu vystoupí Barbora Hančíková. V panelové diskusi se o své osobní zkušenosti podělí Kateřina Bohadlová, Pavel Kubaník, Jan Průša, Ondřej Vykoukal a Vlastimil Trllo.
Barbora Hančíková
je vystudovaná hydrobioložka, která by bez životních výzev a sportu žila jen napůl. Pokud zrovna na svém kole nezdolává překážky, tak lyžuje, plave, běhá nebo trénuje ostatní, aby taky na kole uměli nějaké ty triky. V práci nezná slovo nejde a věří, že každý problém se dá vždy vyřešit.
Svůj příspěvek zaměří na otázku Jak na úspěšnou crowdfundingovou kampaň. Losers Cirque Company mají díky němu vlastní scénu, WWW Neurobeat milion korun na desku, koncert a klip. A vy možná máte doma na poličce oblíbenou knihu, protože těch už díky němu spatřilo světlo světa na tisíc. Řeč je o crowdfundingu, konkrétně o tom odměnovém, který i v českém rybníčku každý rok o něco málo povyroste. A proč by vás měl zajímat? Můžete díky němu získat peníze, které nemusíte vracet, marketingové momentum, které běžně jen tak nevykřešete, a zpětnou vazbu trhu, bez níž se váš podnikatelský záměr sice obejde, ale s ní je to o dost jednodušší. Vypadá to jako hračka, ale zdání i tady, jako obvykle, klame.
Přijďte si poslechnout, jak odměnový crowdfunding funguje, jaké výhody přináší, jak ho co nejlépe zužitkovat, jak zvládnout tvrdou práci, abyste po skončení mohli odcházet a žít svůj sen s databází nových zákazníků, názory na produkt a hlavně, balíkem peněz na účtu.
Kateřina Bohadlová
je spoluzakladatelkou a současnou ředitelkou nezávislého divadelního souboru Geisslers Hofcomoedianten s domovskou scénou v Divadle VILA Štvanice v Praze. Během letní sezóny působí v Kuksu – je ředitelkou spolku Theatrum Kuks, který spolupořádá festival loutkového divadla Malá loutková inventura a stojí za etablovaným multižánrovým festivalem barokního a barokem inspirovaného umění THEATRUM KUKS. Věnuje se uměleckému překladu dramatických textů z němčiny a italštiny. Externě spolupracuje s DAMU a Divadlem Minor.
Pavel Kubaník
vede spolek Kulturák, který působí ve Chvalčově (1500 obyv.) a v přilehlé Bystřici pod Hostýnem (7000 obyv.), pořádá divadelní, literární, filmové, hudební i výtvarné akce v průběhu celého roku. Opírá se o podporu dvou zmíněných obcí, 12 lokálních firem, 65 individuálních podporovatelů a o grantové prostředky.
Jan Průša
působí jako fundraiser Národního festivalu Smetanova Litomyšl a České filharmonie. V úsilí propojovat tyto dvě významné kulturní značky se soukromým sektorem využívá sociální kapitál, který získal během předchozího působení v oblasti businessu, státní správy i kultury. Impulsem pro spojení České filharmonie se Smetanovou Litomyšlí osobou společného fundraisera byla snaha vytvářet regionální centra fundraisingu a kultivovat téma dárcovství i mimo velká města jako Praha nebo Brno. Mezi nejvýznamnější úkoly jeho týmu v Litomyšli patří realizace filantropické kampaně, která má podpořit stavbu SmetaNOVÉHO sálu, nové festivalové scény na nádvoří litomyšlského zámku od architekta Josefa Pleskota.
Ondřej Vykoukal
Ondřej vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity a nyní působí jako výkonný ředitel souboru Cirk La Putyka a divadla Jatka78. Rovněž je členem představenstva Asociace nového cirkusu. Do světa divadla přišel Ondřej z byznysu, kde prošel českými firmami, mezinárodní poradenskou společností i nadnárodní korporací.
Vlastimil Trllo
Vlastimil Trllo je výkonným ředitelem mezinárodního festivalu JazzFestBrno. Festival vznikl v roce 2002 a od té doby se vypracoval na pozici nejvýznamnější jazzové přehlídky v České republice, kterou každoročně navštěvuje přes 10 000 diváků. Festival mapuje současný stav jazzového žánru a představuje nejen jeho hlavní proud, ale i moderní trendy. Jeho pestrý a pečlivě vybíraný program se vedle dominujícího jazzu pohybuje na průsečíku žánrů a nabízí celou řadu stylů od avantgardy po alt pop.“
Konference se koná 25.11. v prostorech Divadla Husa na provázku od 10:00 do 18:00. Nové informace ke konferenci průběžně uvádíme na našich webových stránkách kultura.brno.cz nebo Facebooku Kultura Brno. Pokud máte nějaké otázky, obraťte se na náš e-mail: kultura@brno.cz.
Nenechte si tuto příležitost ujít. Těšíme se na vás!
kultura.brno.cz