Jak dopadlo veřejné hlasování o hodnotitelích kulturních dotací?
Na přelomu dubna a května mohli Brňané rozhodovat o tom, koho by chtěli jako hodnotitele dotací v oblasti kultury. Jak veřejné hlasování dopadlo? Pojďte se s námi podívat na výsledky.
Pro roky 2025–2026 dochází k obměně odborných externích členů hodnoticích komisí pro poskytování dotací v oblasti kultury, tedy celkem tří členů z pětičlenných komisí v devíti oblastech. Dotační komise posuzují žádosti o dotace a následně navrhují, které projekty nebo činnosti by měly být podpořeny a jakou částkou. Jejich doporučení pak projednávají Rada a Zastupitelstvo města Brna.
Jedná se o těchto devět kulturních oblastí:
-
Audiovize
-
Divadlo, performance a cirkus
-
Hudba
-
Celoroční činnost hudebních klubů
-
Kulturně-vzdělávací a zájmová činnost
-
Literatura
-
Podpora uměleckých řemesel a lidových tradic
-
Tanec
-
Výtvarné umění, fotografie, design a architektura
Každá dotační komise v kultuře má obvykle pět členů/členek – dva jsou z řad Komise kulturní Rady města Brna, po jednom doporučí Odbor kultury Magistrátu města Brna, aby byla zaručena dostatečná žánrová rozmanitost komisí, po jednom členu pro každou oblast doporučují brněnské vysoké školy a poslední místo obsadí vítěz/vítězka veřejného hlasování. Finální složení komisí budeme znát po jeho projednání Radou města Brna v první polovině června, kdy jej také zveřejníme. Teď se pojďme podívat na vaši veřejnou volbu. 😉
Veřejné hlasování probíhalo prostřednictvím anket y od 24. dubna 2024 do 19. května 2024. Hlasovat mohl kdokoli s trvalým pobytem v Brně starší 18 let prostřednictvím svého plně ověřeného (full) účtu na Brno iD, kdy bylo možné udělit jeden hlas jedné nominované osobnosti v každé kulturní oblasti. Celkem hlasovalo 262 osob.
V jednotlivých oblastech jste si zvolili tyto osobnosti:
AUDIOVIZE – Ivan Floreš
Absolvent oboru Teorie interaktivních médií na FF MUNI. Aktuálně pracuje jako motion designer
a animátor v brněnské společnosti Motionhouse s.r.o. Tvorbou animací a motiondesignu se zabývá víc než 10 let a má zkušenosti jak z komerční sféry (TV reklamy), tak z televizní tvorby (Česká televize Brno). Dříve tvořil i jako kameraman na volné noze. V současné době působí také jako lektor online kurzů animace a motion designu, v minulosti byl lektorem animace na Střední škole umění a designu, obor motion design.
DIVADLO, PERFORMANCE A CIRKUS – Iva Heribanová
Absolventka Katedry divadelních studií a Katedry anglistiky a amerikanistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, je zkušená divadelní kritička publikující v předních českých odborných periodicích, jako jsou Svět a divadlo, Divadelní noviny, CEDIT či Theatralia. V rámci české kritické obce se jako jedna z mála dlouhodobě a systematicky zajímá o brněnskou divadelní scénu, a to jak o její zřizovanou, tak nezávislou část. Obeznámena je i s mezinárodním divadelním kontextem. V létě roku 2019 absolvovala workshop Píš ako tancujú, který organizovala slovenská divadelně-kritická platforma MLOKi v rámci festivalu Kiosk v Žilině. V roce 2022 byla organizací PerformCzech vybrána pro studijní výjezd do Bruselu na workshop Mezinárodní asociace divadelních kritiků (AICT/IACT) na festivalu FAME (Festival Where Art Meets Empowerment). Má za sebou rovněž pedagogické zkušenosti. Již
v roce 2019 vyučovala na KDS FF MUNI seminář Kritická praxe, v posledních letech je součástí lektorského týmu HaDivadla.
HUDBA – Jiří Kokmotos
Pohybuje se přes čtvrt století v mediální sféře, kde pracoval jako dlouholetý rozhlasový dramaturg a šéf programu nejposlouchanější regionální stanice, Českého rozhlasu Brno. Krátce pracoval jako výkonný ředitel ČT1, do konce března 2023. V současné době je na volné noze.
V rozhlase stojí za řadou silných kulturních počinů. Stál za nahráváním reprezentačního orchestru NATO a orchestru lidových nástrojů VUS Ondráš, které získalo prestižní Grand Prix Svetozára Stračinu v Bratislavě. Inicioval nahrávání řady významných těles z Brna a oblasti jižní a východní Moravy. Od cimbálových muzik přes dechové hudby až po big bandy a tělesa z oblasti vážné hudby. V Brně spolupracoval na nahrávání nebo propagování projektů významných brněnských těles – například
B-side band, Moravia brass band, Filharmonie Brno, Janáčkovo kvarteto a další. Je předsedou umělecké rady Sdružení pro rozvoj Soláně. V Brně historicky spolupracoval s řadou institucí jako jsou Hvězdárna a planetárium Brno, TIC, Národní i Městské divadlo Brno, JAMU a další. Jeho záběr je převážně v hudební oblasti, ale za svou kariéru se podílel na vzniku řady literárních děl. Jeho práce ve Sdružení pro rozvoj Soláně zahrnuje i četné spolupráce v oblasti výtvarného umění.
CELOROČNÍ ČINNOST HUDEBNÍCH KLUBŮ – Tomáš Kelar
Tomáš Kelar se pohybuje v hudebním průmyslu déle jak 25 let. Své dlouholeté zkušenosti současně aplikuje jako aktivní pořadatel a promotér klubových i festivalových eventů Pop Messe, Itch My Hahaha, Družmesse. Dále jako hudební umělec, skladatel (Midi Lidi) a občasný lektor a hodnotitel grantových žádostí pro Soundczech apod.
KULTURNĚ-VZDĚLÁVACÍ A ZÁJMOVÁ ČINNOST – Martin Reiner
Od roku 1986 organizuje a uvádí literární pořady, od prosince 1989 byl redaktorem kulturně-politického měsíčníku Proglas, v letech 1990-91 organizoval cyklus přednášek Škola poezie, v roce 1991 pracoval jako tiskový mluvčí u Dr. Milana Uhdeho na Ministerstvu kultury ČR. Od roku 1992 je majitelem nakladatelství, které vydalo více než 700 titulů. V letech 1996-2000 organizoval setkávání básníků na Bítově, v letech 2001-2004 pak mezinárodní básnický festival Poezie bez hranic. Několik let byl členem grantové komise na MK ČR a rovněž předsedal literární komisi Litfondu. Externě vyučoval na FSS, kde vedl kurzy tvůrčího psaní. Je autorem patnácti knih.
LITERATURA – Zuzana Fuksová
Vystudovala sociální práci a nedostudovala germanistiku. V roce 2006 založila s Adélou Elbel skupinu Čokovoko (alba Best od!, 2008 a Hudba, 2011), kde byla autorkou textů a jednou z interpretek. V roce 2016 jí u nakladatelství Fra vyšla kniha statusů a tweetů Cítím se jako Ulrike Meinhof. Od roku 2018 má na Radiu Wave pořad Buchty. Spolu se středoškolským pedagogem Stanislavem Zajíčkem
a podcasterkou Ivanou Veselkovou je spoluautorkou podcastu Buchty čtou, který nyní již v třetí sérii stravitelně analyzuje vybrané tituly z tzv. povinné literatury.
PODPORA UMĚLECKÝCH ŘEMESEL A LIDOVÝCH TRADIC – Zlata Potyková
Folklor je součástí rodinné diagnózy – matka byla vedoucí dospělého a dětského souboru a ženského pěveckého sboru, otec působil a doposud působí jako primáš v několika cimbálových muzikách. Sama nominovaná kandidátka se tradiční kultuře věnuje profesionálně. Vystudovala bohemistiku
v mezioborové doplňující kombinaci s etnologií na FF UK, během studií působila jako pomocná vědecká síla na Etnologickém ústavu AV ČR. Následně působila jako dramaturgyně a scénáristka pořadů
s tematikou lidové kultury v ČT Brno (především cyklus Folklorika). Externě spolupracovala jako autorka pořadů s Českým rozhlasem (Letní folklorníček, Na moravskou notu, Folklor žije). Další část profesní dráhy se týkala především muzejní praxe – v Etnografickém ústavu MZM v Brně pracovala jako autorka dvouletého cyklu výstav, v národopisném oddělení Národního muzea a v Národním ústavu lidové kultury ve Strážnici jako kurátorka sbírkových fondů a etnografka. V minulosti již byla odbornou členkou hodnoticí komise pro poskytování dotací v oblasti kultury, také byla opakovaně členkou hodnoticí komise MFF Strážnice a v roce 2022 odbornou hodnotitelkou MFF Myjava. Má za sebou aktivní folkloristickou dráhu – prošla dětskými i dospělými tanečními soubory, sama také folklorní soubor vedla, pořádala
a vyučovala kurzy lidových tanců pro veřejnost, působila jako lektorka. V současné době pracuje jako odborná a kulturní pracovnice v nově vzniklém Horňáckém regionálním centru, z. ú. ve Velké nad Veličkou.
TANEC – Dita Pytlíková Dvořáková
Po studiu na Filmové škole ve Zlíně (obor produkce a technologie) a Univerzitě Palackého v Olomouci (literární, filmová a divadelní věda) pokračovala v doktorském studiu na Janáčkově akademie múzických umění v Brně (obor scénografie, světelný design). Vedle prezenčního studia v České republice byla na dvou zahraničních stipendijních pobytech (Taneční věda a pedagogika, Kodaň, Taneční studia, Salzburg). Věnovala se zpravodajství (TV Prima), filmové i televizní produkci a dramaturgii (Moravská televize, Brno, BTV aj.). Od roku 2009 přednáší na Janáčkově akademii múzických umění, kde pracuje jako odborná asistentka (Ateliér světelného designu). V umělecké praxi spolupracuje s Michalem Horáčkem a Jiřím Bartovancem na performancích, filmech a světelných instalacích zejména v zahraničí (Obrys, ESC, Razzle Dazzle apod.). Věnuje se i výzkumu a publikuje v Divadelních novinách, Taneční zóně, ale i v zahraničních odborných časopisech (Bühnentechnische Rundschau, kød). Vydala odbornou publikaci Tanec, prostor a světlo, která vyšla za podpory Českoněmeckého fondu budoucnosti.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ, FOTOGRAFIE, DESIGN A LITERATURA – Michal Konečný
Historik umění, památkář a vysokoškolský pedagog je autorem odborných i populárně naučných studií a knih týkajících se památek, aristokratických sídel a rodů, dějin 20. století a Brna. Spolu s Alexandrem Brummerem vydal historické průvodce městem s názvy Brno nacistické, Brno stalinistické, Brno účtující a Brno okupované, současně vydal publikaci ke stému výročí republiky v Brně a tři publikace pro děti (Kameník, Frčíme Brnem a Jak to ruplo. Knížka o mém listopadu 89 v Brně). Michal Konečný je autorem expozice Magister Anton Pilgram ve věži Staré radnice a expozice Ohnivý kůň a drak ve sklepě pod Novou radnicí. Brno je opakovaně zmiňováno také v jeho knize Apollo a Marsyas. Příběh umění na Moravě. Michal Konečný vede historické prohlídky městem a spolupracuje s TICem, Archivem města Brna a Muzeem města Brna.